Pilatus Porter

Výrobce: Pichler Modellbau
Rozpětí: 2,72m
Délka: 2,00m
Letová hmotnost: 8170g
Motor: benzínový dvoutaktní DLE 30ccm
serva: Hitec HS-5485HB 8x
elektronika: MaxBec2
 
 
Po tomto modelu jsem již delší dobu pokukoval, fascinuje mě jeho konstrukce, dlouhý čumák a uložení tlumícího podvozku.
Netušil jsem, že se mi naskytne koupě v rozpětí 2,72m, ale jelikož nabídka byla neodolatelná, šel jsem dotoho. Velmi mě překvapila mohutnost celého modelu, ale jsem tím o to víc nadšený.
  
Model je nový, včetně veškeré bižuterie, osazený novým, ještě nenastartovaným motorem DLE 30, byla vlepena pouze SOP a VOP byla sesazena na panty. Bohužel, člověk od kterého jsem to koupil si moc záležet se stavbou nedal, na hodně místech je vyteklé zaschlé lepidlo a plno otisků prstů od lepidla, které jsou po celém modelu. Co se dalo jsem očistil, takže už vypadá k světu.
 
 
   
 
Výškovka je dělená, na každou část jsem použil digitální servo s tahem 6,5kg, na směrovku jsem ponechal analogové servo s tahem 3,5kg a to samé jsem použil k ovládání karburátoru.
Serva jsou uložena v zadní části trupu a jsou přístupná z boku otevíracími dvířky.
Plynové servo by mělo dle návodu umístěno v kabině, vzhledem k dlouhému čumáku, by táhlo bylo dlouhé kolem 40cm, vyrobil jsem domeček do čumáku a servo umístil přímo za motorovou přepážku, kde je lehce přístupné po odendání krytu. Stejně jsem vyřešil i ovládání sytiče motoru, jelikož v krytu motoru je velice málo místa, táhlo jsem upevnil také pod kryt čumáku a sytič je ovládaný pouze mechanicky z tohoto místa.
    
 
 
 
 
    
 
 
Uvidíme, jak vyjde těžiště, ale prostoru je v modelu moře, takže baterky mohu umístit v celé délce trupu kamkoliv.
 
V další fázy jsem chtěl udělat otvor pro překryt do trupu. Dle návodu, který je velmi strohý a jen obrázkový, není jasné kam překryt vlasně přijde, dohledat nějaké fotky, či dokumentaci na webu se nepodařilo, někde jsem objevil fotky tohoto modelu a překryt byl pouze nalepený, bez výřezu, ale to mi připadalo divné..
   
Zvolil jsem místo těsně před hlavní trupovou přepážkou, odřízl jsem i jednu příčnou výztuhu, ale myslím, že jsem tím ničemu neuškodil. Překryt jsem chtěl původně vlepit z vnitří strany, ale byl vidět lem výřezu, což nebylo hezké, nakonec jsem ho přilepil z horní strany trupu a z bílé samolepící tapety jsem dodělat celý lem dokola a myslím, že výsledek se povedl.
  
 
Zbývá tedy osadit serva do křídel, jsou tam připravené domečky, tudíž standardní montáž. Zkusím dát letadlo do těžiště, abych určil, kam přijde výbava - baterie zapalování, 2x baterie palubní elektroniky, MaxBec a přijímač. Na toto jsem si pořídil přípravek, který je určen pro modely až do 18kg.
 
Dnes jsem zkusil těžiště modelu, dle výrobce je 90mm od náběžné hrany. Vychází velice dobře, baterii zapalování a baterie k napájení palubní elektroniky umístím do čumáku, kde je již příprava k uložení akumulátorů při konverzi na elektropohon. Tím bude model vyvážen, tak jak má být. Není třeba žádného jiného dovážení, servo plynu umístěné za motorovou přepážkou byla tedy dobrá volba, napomohlo k vyvážení modelu bez použití přídavného závaží.
 
   
 
A je hotovo: