Bellanca Super Decathlon 40

Výrobce: Thunder Tiger

 

Rozpětí 1 626 mm
Délka 1 145 mm
Plocha křídla 44,7 (dm2)
Hmotnost 2800 (g)
Funkce S, V, K(2), M
   

Motor: Původně jsem do modelu nainstaloval ASP 4-takt 10ccm, ale ten se neosvědčil, byl potřeba dlouhý rozjezd, než letadlo vzlétlo a potom v podstatě létalo pod plným plynem. Podle mě tento motor není úplně vhodný i když výrobce udává 8 - 12ccm 4-takt tak bych to odhadoval tak na 12 - 15ccm, ale to už je nepoužitelné z hlediska hmotnosti a velikosti vrtule.

Nyní jsem pořídil ASP 8,5ccm 2-takt, koupeno v Hong Kongu za 50USD + pošta, vyšel tedy na 1300,-Kč. Motor mám naistalovaný v modelu a probíhá záběh.

 

 

Tuto stavebnici jsem zakoupil v lednu 2010 od RCM Pelikán. Měl jsem na ní už delší dobu spadeno, ale vzhledem k místu jsem stále váhal. Až v RC Revue 1/2010 vyšla recenze na tento model, rozhodl jsem se, že si ji koupím. Prodal jsem dva pětadvacítkové modely CAPa a za ně jsem pořídil tento model a spalovací motor.

 

 

Stavebnice je v krabici asi 1m dlouhé, a na ní je vyobrazena Bellanca ve žluté barvě. Já si vybral variantu červenou, protože u žluté se mi nelíbila doplňující modrá. Po rozbalení jsem byl překvapen mohutností trupu, je to moje první letadlo o této velikosti.

Díly byly pečlivě zabaleny a perfektně do sebe všechny zapadaly. Chybí mi český návod, který nemám dodnes i přes urgenci u dovozce. Nicméně i podle originálu se dá letalo sestavit, i když někdy mi trvalo dlouho, než jsem přišel na to, jak to má být.

 

 

Jako první jsem se dal do křídel. Křidélka se dávají na papírové panty, s nimi nemám dobrou zkušenost, asi po roce u jiného modelu postupně popraskaly, takže tady jsem rovnou použil panty plastové s osičkou, poté jsem zabudoval domečky se servy...

 

 

 

 

Dalším krokem bylo omotorování. Zvolil jsem čtyřtakt ASP FS 61AR, což je 10cm3, který jsem dostal od bráchy, který ho provozoval jen krátce v Tiger Trainerovi, měl za sebou cca 7l paliva. Motor měl v hlavě zalomený závit od výfuku, tudíž jsem musel hlavu vyměnit, byla to otázka 20 minut, včetně přehození ventilů a jejich seřízení.

 

 

 

 

Vlepení SOP a VOP bylo maličkostí, vše pasovalo hned napoprvé. Poté následovalo osazení trupu standartními servy, používám HXT 5010, mám s nimi dobrou zkušenost a stojí necelých $6. Směrovka je řízena lanky, výškovka je dělená a každá polovina má svoje táhlo.

 

 Nádrž mě malinko potrápila s umístěním, až po poradě s bráchou a jeho pomocí jsme jí vyrobily z EPPčka lože v přední části trupu, kde jsem zároveň zabudoval tankovací ventil a vnitří žhavení.

 

Další úpravou je osvětlení, zakopil jsem bílé LED pásky, které jsem umístil do náběžné hrany obou křídel hned vedle kabiny.

 

Celkové sestavení zabralo asi 14dní po večerech.

Nyní je letadlo připraveno na zálet.

 

 

 

 

 

Motorá zkouška proběhla úspešně. Video zde:

 

Motorová zkouška Bellanca Decathlon 40, ASP FS 61AR 10ccm from TomasTR on Vimeo.

 

 

Video ze záletu:

 

Zálet Bellanca Super Decathlon from TomasTR on Vimeo.