Tiger TRAINER 40 Mk.III

 

Tento model je moje první letadlo na spalovací motor.

 

Školní hornoplošník pro motory 6,5-8ccm s profilem s rovnou spodní stranou, ovládaná křidélka, směrovka a výškovka. Konstrukční trup a nosné plochy.

 

 

Rozpětí 1550 mm
Délka 1274 mm
Plocha křídla 44 dm2
Hmotnost 2400 g
Motor ASP 8,5ccm
Vrtule  APC 11/6

 

Tiger Trainer 40 MK. III je klasické konstrukce z balsy a lehké překližky potažené nažehlovací fólií. Křídlo s profilem s rovnou spodní stranou s křidélky o rozpětí 1550 mm s velkou nosnou plochou zaručuje výborné vlastnosti v širokém rozmezí rychlostí nezbytné pro bezproblémovou výuku pilotáže. Křídlo je vcelku s jedním středovým servem pro ovládání křidélek, k trupu se upevňuje gumovými oky. Trup z lehké překližky a balsy má odnímatelný plastový kryt motoru a spousty místa uvnitř pro RC vybavení standardní velikosti. Tříkolový drátový podvozek s řiditelnou příďovou nohou umožňuje bezpečně "operovat" z letiště s asfaltovým i travnatým povrchem.

 

Letadlo jsem si pořídil v zimě 2008. Stavba byla bez problému, díly pasovaly velmi dobře.

 

Při sestavování jsem udělal nějaké úpravy:

- papírové panty křidélek a ocasních ploch jsem nahradil panty klasickými

- dřevěná táhla ocasních ploch byla uložena do "vodítek", jinak docházelo při vychylkách k průhybu

- příďové kolo dostalo po čase nové uložení a bowden jsem vyvedl přes motorovou přepážku, původní řešení spodem bylo náchylné na deformace vlivem prudších přistání

 

Záběh motoru jsem poctivě udělal na prkně s 2.5l paliva 80/20, teprve potom šel motor do letadla, nyní ho provozuji na syntetiku s 1% nitra.

 

 

Zálet modelu vyšel na 8.dubna 2009, kdy bylo bezvětrné odpoledne. Moje pocity se nedají popsat, již několik nocí před tím jsem nemohl spát a nervozita byla znát i přes den.

Dorazily jsme na letiště ve Vodochodech. Motor naskočil jako obvykle bez problémů. Po chvilce jsem šel do vzduchu, ruce se mi klepaly, ale ten pocit stál zato. Byl to můj první spalovák, i v těchto rozměrech největší letadlo, měl jsem k němu respekt, ale i strach, aby třeba nechcípnul. Zálet dopadl velmi dobře, stačilo dotrimovat a letadlo letělo samo.

 

 


  Tento model patří k mým nejoblíbenějším, s tímto motorem má přebytek výkonu, dá se s ním létat dost razantně, ale i nízké průlety na minimální rychlosti jsou velmi působivé. Po roce létání, kdy jsem vylétal 8l paliva (není to zrovna moc, já vím) jsem neměl žádnou kolizi a letadlo začínám mít čím dál víc v ruce.