Čmelák Z-37

Jelikož nastalo zimní období a létat se moc nedá, pustil jsem se do stavby dalšího modelu. Již delší dobu jsem toužil mít jako model Čmeláka, ale žádný z výrobců konstrukčních modelů toto letadlo nenabízí. Proto jsem se rozhodl model postavit podle plánu.

Plán vyšel v edici Modelář pod číslem 135s. Podařilo se mi sehnat člověka, který vyrábí dle tohoto plánu základní výřezy, jako žebra křídel, přepážky trupu a pod.Objednal jsem si u něho vše co nabízí, přišel mi balíček, kde mimo těchto výřezů je i laminátový kryt motoru a vylisovaná kabina. Ostatní materiál jako balsa, překližka, hranolky, bižuterie je nutné dokoupit.

 

 

Technické detaily

Rozpětí 1440 mm
Délka 1000 mm
Hmotnost 1500-2000 g
Motor 2,5 až 3,5 cm3

 

S výběrem motoru jsem dost dlouho váhal, dle doporučení by tam měla být 3,5ccm, ale vzhledem k hmotnosti modelu i tento motor se mi zdá být slabý. Moje volba padla na 5,3ccm, ale nakonec jsem se rozhodl pro 4-taktní motor, vzhledem k tomu, že Čmelák není žádný akrobat, zvolil jsem nakonec 8,87cm Thunder Tiger F-54S. Hmotnost tohoto motoru je 419g, což je oproti doporučovaným motorům o 100g více, ale nevidím v tom problém, jelikož Čmelák má krátký čumák a v návodu upozorňují na dovažování přední části.

 

Stavbu jsem začal výrobou ocasních ploch. Po prvních zkušenostech při stavbě Dorniera jsem měl obě plochy za hodinu postavené v hrubé podobě.

 

Jako další následuje lepení trupu. Poskládání výřezů, nabodování vteřiňákem a celkové slepení zabralo asi 2 hodiny. Výsledek je velmi uspokojivý, díly do sebe zapadají jako puzzle, stačí jen malá úprava nějakých detailů a výsledek je na stole...

 

 

Další v pořadí je stavba křídla. Práce opět příjemná, setavit žebra a potáhnout balsou zabralo několik večerů...

 

Nedostavěno, po roce nečinnosti prodáno z důvodu přechodu od žhavíků na benzínové motory a větší modely.