Dornier DO 217

Pořídil jsem si stavebnici od firmy SIG v rozsypu DORNIER Do 217.

Rozpětí                    1194mm

Délka                        953mm

Plošné zatížení        48g/dm2

Letová váha                1000g

 

Je to moje první stavba, takže po otevření krabice jsem viděl hromadu "dřeva" a netušil jsem, co s ní mám vůbec dělat. Český návod chybí a na dotaz u dodavatele, odpověď byla NENÍ a jestli se Vám to nelíbí, tak stavebnici vratťe.

Po několika dnech studování anglického návodu a zkoumání plánu 1:1 jsem se pustil do stavby stabilizátoru výškovky. Vše je uvedeno v palcích, tak musím přepočítávat...

 

 

 

Zde jsem použil řídké lepidlo, které se mi vsáklo do balsy víc, než bylo potřeba, vše ostatní jsem lepil střední hustotou.

Po vybroušení:

 

 

Dalším krokem je stavba trupu.Neměl jsem tušení co to obnáší, ale musím říci, že jsem se s tím vypořádal velmi dobře a vše podle plánu sedí, tak jak má.

Trup je zhruba hotový, bude potřeba ještě dotmelit a vybrousit. Poté jsem se pustil do křídla.

Po sestavení obou půlek křídel následovalo jejich slepení k sobě. Kupodivu vše pasovalo k sobě, tak jak má a křídlo je perfektně rovné.

 

 

Dalším krokem bylo spasování motorových gondol, ale před upevněním pod křídlo je bylo třeba potáhnout. Dělám to vše poprvé, takže bylo mnoho pokusů, než jsem našel způsob, kterým se to podařilo.

 

 

 

Po zatmelení a vybroušení všech spojů jsem se pustil do osazování motorů. Zvolil jsem motory Turnigy 2209/28, 1050ot/V, s třílistými vrtulemi 6/4. Motorové lože jsem musel upravit zkrácením a zhotovením nové motorové přepážky.

Pak následovalo potahování. Mám doma asi 3 barvy fólií, které mi zbyly z oprav letadel, které už nemám. Chtěl jsem je využít, proto jsem zvolil kombinaci modro žluté. Potahování v takovém rozsahu jsem dělal poprvé, ale musím říci, že vše šlo velmi dobře.

 

Rám kabiny jsem nakonec také udělal z fólie  a normálně nažehlil.

 

Po dlouhé době jsem se dostal k dokončení modelu. Třílisté vrtule se neosvědčily, jejich účinek byl hodně malý, po výměně za větší by byl problém s přistáváním. Nakonec jsem zakoupil kvalitní sklopné vrtule Graupner, už to vzhledově není ono, ale kompromis se musel někde udělat.

Nyní mám tedy vrtule pravotočivé obě 8/4, odběr na plný plyn 16A, výkon 180W. Při měření a zkouškách je výkon dostatečný, letová váha modelu vyšla 1,080kg.